Bedankt voor het doorgeven van uw telefoonnummer.
U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Zorgvuldigheid geboden bij overheidssteun

Zorgvuldigheid geboden bij overheidssteun

Laura Maton (HTB) begeleidde heel wat complexe Coronasteun aanvragen

“Zorgvuldigheid geboden bij overheidssteun”

“Als je als ondernemer door een crisis de grip op je bedrijf kwijtraakt, dan is het soms lastig tijd en energie te steken in complexe steunaanvragen,” zo begint Laura Maton. Ze begon bij HTB in augustus 2020 als assistent-accountant. Vanaf dat moment werd ze vrijwel direct het aanspreekpunt binnen HTB voor de Coronasteunmaatregelen voor ondernemers. De NOW-regelingen voor personeel, TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) en nog zo veel regelingen meer. “Een hectische periode, maar wel een interessante! In sommige sectoren waarin onze opdrachtgevers actief zijn ging het heel hard: gigantisch omzetverlies en oplopende kosten. Toen hebben we veel ondernemers kunnen ondersteunen met de begeleiding van de aanvraag van Coronasteun-maatregelen.” HTB bleek goed voorbereid op een onverwachte stroom aanvragen voor nieuwe, ad hoc regelingen.

Ad-hoc

Laura legt uit waarom zelfs voor doorgewinterde financieel professionals de steuntrajecten soms een uitdaging boden: “Eerdere regelingen van bijvoorbeeld de belastingdienst of RVO (Rijksdienst voor Ondernemen) zijn goed doordacht ontwikkeld en er ligt een degelijke procedure onder. Dat maakt de aanvraag en toekenning van bepaalde subsidies, toeslagen of teruggaven overzichtelijk en goed te volgen. Maar de Coronasteunmaatregelen zijn met grote spoed ingevoerd met veel onduidelijkheden en haperingen in de procedure. Door vanuit HTB hier fulltime mee bezig te zijn, wist ik samen met mijn collega’s waar de struikelblokken zaten en hoe we daarmee om konden gaan. En er waren zeker struikelblokken: door bijvoorbeeld problemen met E-herkenning en werkbaarheid van de online loketomgeving hebben we meer dan eens heel snel moeten schakelen, alle zeilen bij moeten zetten. En zelfs via het beeldscherm van klanten via Teamviewer (software, red.) samen ‘live’ de aanvraag afronden.”

Papierwinkel

Ook inhoudelijk waren sommige regelingen behoorlijk bewerkelijk. “Het is heel goed dat men steunmaatregelen goed toetst op de feitelijke situatie en een onderbouwde verantwoording vraagt, maar sommige procedures waren in uitvoering niet logisch. Bijvoorbeeld in het geval van de TVL, waarbij de sluitingsdatum voor de aanvraag vóór de Btw-aangifte over dezelfde periode ligt. In overleg met de klant konden we vaak wel een goede inschatting maken, maar we wilden ook hierin heel praktisch een goed advies geven: niet te hoog (risico op terug betalen) en niet te laag (mogelijkheden benutten om het bedrijf overeind te houden).”

Einde Coronamaatregelen

Hoewel de meeste Coronasteunmaatregelen op hun einde lopen en de klanten van HTB weer op koers zitten, is Laura wel trots op wat ze in de afgelopen periode voor elkaar hebben gekregen: “De meeste van onze opdrachtgevers zijn er weer goed bovenop. De reserves zijn misschien nog niet op niveau, maar het is allemaal gelukt.” Op de vraag wat dit ‘crisismanagement’ voor HTB heeft opgeleverd, laat Laura de gelegenheid niet onbenut om naar de toekomst te kijken: “We weten nu in ieder geval dat we snel kunnen schakelen om onze klanten hierbij te kunnen helpen de juiste procedure te volgen. En wie weet welke regelingen onze opdrachtgevers in de toekomst nodig gaan hebben? In maart 2023 kunnen ondernemers die ondersteuning nodig hebben in de aanvraag voor de tegemoetkoming energielasten weer gewoon bij HTB terecht.”